Sacrificiu


Am omorât o musculiţă.

Cadavrul ei strivit se prelinge pe foaia mea de desen lăsând o urmă mare şi neagră exact în mijlocul chipului abia conturat al lui Wentworth Miller. Era mică şi firavă dar răzbunarea ei e crâncenă iar blestemul ei apasă asupra mea sub forma unei pete negre care nu se şterge cu guma. A lăsat o amprentă irevocabilă, o moştenire care se va îngloba în munca mea acerbă cu creionul. Parcă simt ochii Elenei Farago cum clipesc dezamăgiţi de fapta crudă.

Sunt o asasină.

Ceea ce mi se pare foarte ironic totuşi, un sadism al soartei, este că desenul iese bine, în pofida atrocităţii comise în mijlocul său, iar rămăşiţele a ceea ce fusese o biată musculiţă crează o umbră foarte favorabilă întregii atmosfere a lucrării. Adică aş putea fi exagerat de simbolică să presupun că această crimă miniaturală a fost sacrificiul necesar unei lucrări reuşite, vi s-ar părea prea tras de păr? În fond nu suntem departe de adevăr dacă afirmăm că fiecare lucru care se clădeşte are o Ana a lui… Mai mică sau mai mare, depinde de amploarea construcţiei.

Lăsând la o parte aventurile mele cu insecte nevinovate, am constatat un lucru urât şi anume că atunci când cineva câştigă, altcineva întotdeauna pierde. Truism, fără îndoială. Problema cu truismele e tocmai asta, că sunt atât de notorii şi evidente încât nu mai răzbat până la noi iar marele adevăr din spatele lor ajunge în final să ne scape.

Revenind la ideea mea şi excluzând psihologia jocurilor sportive sau sloganul Highlander cu “In the end there can only be one”, un adevăr incontestabil este că marile victorii ale omenirii sunt clădite pe sacrificii, de oameni, de sentimente, de idei. Pentru un anumit bine, se renunţă la un alt bine. Nici măcar nu putem spune că scopul final e un bine suprem sau un bine colectiv care să justifice nefericirea unui subiect mai puţin important. Adică acestea ar fi cazurile ideale dar în realitate totul e diferit, sunt multe situaţii în care nimeni nu merită să piardă. Şi totuşi cineva trebuie să cadă ca altul să se poată ridica.

Ori o musculiţă e mai uşor de strivit decât fericirea altei persoane.

Puţini oameni privesc în ochii celui învins atunci când câştigă, iar atunci când privesc nu reşesc să vadă adevărul ci doar o reflectare a propriilor sentimente şi ale propriei victorii. Nu spun că e un lucru rău, uneori victoria e meritată. Dar alteori câştigul e datorat pur şi simplu circumstanţelor iar atunci ochii învinsului sunt o pedeapsă crudă pentru propria fericire. Atunci nu mai poate fi vorba de invidie din partea învinsului, de admiraţie dureroasă, de jinduire, ci de un sacrificiu crud pe care soarta îl face în beneficiul unuia şi în detrimentul celuilalt. Şi e trist, e incredibil de trist să înalţi un trofeu sub privirea unui om care îl merită la rândul lui dar care a fost privat de el în modul cel mai nedrept. E urât când tocmai tu trebuie să îi furi cărămizi din curte pentru a-ţi construi propriul castel. E urât când nu ai de ales. Când viaţa se încăpăţânează să te facă pe tine cu atât mai câştigat cu cât creşte pierderea celuilalt.

E dureros şi îmi pare rău că lucrurile stau aşa.

Am construit şi cu Ana şi fără Ana şi trebuie să recunosc că până nu am renunţat cu totul la ea şi n-am lăsat-o să moară în linişte nu am putut să-mi văd biserica înălţându-se. Sunt multe aspecte pe care le pot considera Ane ucise, pe unele le-am căsăpit eu, altele au murit ele singure, iar unora le înţeleg însemnătatea şi altora nu.

În final nu pot să-mi permit să le regret, aşa cum nu regret o musculiţă banală nu datorită neînsemnătăţii ei ca fiinţă ci pentru că moartă a avut un aport mai mare decât vie. A servit fără voinţa ei – şi fără voinţa mea, dacă stau să mă gândesc – unui scop estetic, oarecum nobil. La o adică, sunt egoistă dacă îmi privesc şi propria fericire drept un scop nobil?

În final îmi închipui că soarta îşi duce nevoia de echilibru până la capăt... şi că pentru învins o să moară la rândul lui o Ană.

3 comentarii:

Anonim spunea...

Cam pe langa subiect ce scriu eu aici dar totusi;
Intotdeauna mi-am pus o intrebare De ce mama naibii atunci cand au zidit-o pe Ana toata lumea a considerat ca fiind drama lui Manole. De ce nu drama Anei?
Extrapoland (cam fortat ce-i drept) de ce raman cu impresia, cand s-a prapadit musca, ca e drama ta?
Mo Green

Anonim spunea...

cum se formeaza muntii ?
unii sunt sedimentari, prin natura lor creeati din sisturi cristaline
destul de dure de penetrat pe verticala dar usor de inlaturat din sectiune.
Altii sunt formati prin incretire, milioane de tone-forta care apasa
din ambele parti ridica invizibil milimetri de sol. Si altii, prin explozii
devastatoare construiesc noi ecosisteme - intai ostile, apoi aride si in
cele din urma infloritoare, insa doar pana la viitorul cataclism.
Pentru ca exista si situatii in care toata lumea castiga si nimeni nu
pierde. Muntii care se formeaza prin incretire nu au omorat nici o musca,
dar nici nu au incantat privirea nimanui. It's a win-win situation.

Pe de alta parte, Hawaii sunt cel mai modern/turistic exemplu de
"cineva castiga, altcineva pierde".

Privind Hawaii, realizezi ca pana la urma,
a 4a dimensiune a materiei, timpul - e factorul determinant
in situatia de castig/pierdere. Sincronizarea cu realitatea observatorului
e urmatorul pas in acordarea realitatii evenimentului cu privitorul implicat
mai mult sau mai putin. Deci, mai simplu, misto blog-urile astea
care iti spun despre om mult mai mult decat ar face-o el insusi :)

Pentru ca natura ei vulcanica e evidenta, nici o clipa scriitoarea nu a luat in considerare
posibilitatea calma a situatiei de "win-win".
Prin incretire. Pana la urma, doar a fruntii.

M spunea...

@Mo Green: mmm... ana si manole au suferit drama impreuna. desi tind sa dau dreptate opiniei colective si sa consider ca e mai mult drama lui, pentru ca nu vorbim de durerea fizica ci de ceva la nivelul constiintei. ea a murit, el a trait dupa aceea. e mai usor sa mori. in ceea ce ma priveste pe mine... daca exista o legatura intre oameni, orice drama afecteaza ambele parti. deci da... a fost si drama mea intr-o oarecare masura. dar eu am fost manole. eu am trait. cu vina...

@vladh1980: ai spus si tu. muntii sedimentari nu au omorat nici o musca dar nici nu au incantat privirea nimanui. din start muntele pierde. faptul ca s-a ridicat din sine insusi devine un handicap in final... nu radiaza de frumusetea aceea a sacrificiului.
prefer varianta vulcanica. asa, ca mine. :))