Mulţumiri lui Thomas Edison


Astăzi îl comemorez pe Thomas Edison. Probabil îl voi comemora şi mâine. Şi poimâine. De fapt, sunt sigură că-l voi comemora în fiecare an începând cu 1 Decembrie şi sfârşind cu mijlocul lui Ianuarie. Prietenii ştiu de ce.

Adevărul e că nu poţi să nu-l iubeşti pe acest om, simplu, necondiţionat, fără să te întrebi ce fel de persoană a fost, cum a trăit, dacă a plantat în viaţa lui un copac, dacă şi-a bătut nevasta, dacă a violat o capră. Nimic sumbru din existenţa lui nu ar putea să şteargă binele pe care l-a adus omenirii. Şi pe care mi-l aduce mie în fiecare an începând cu 1 Decembrie şi sfârşind cu mijlocul lui Ianuarie. Prietenii ştiu de ce.

După cum ştiţi cu toţii, Thomas Edison a inventat becul. Evident, descoperirea lui a avut un aport imens privind evoluţia omenirii iar această fabuloasă invenţie au derivat o mulţime de componente ale vieţii noastre de zi cu zi. În jurul nostru totul ţipă "Thomas Edison", de la nudurile cu blitz, lanternele de citit sub plapumă, luminile disco şi până la reflectoarele care fac literele "H-O-L-L-Y-W-O-O-D" vizibile în toiul nopţii...

Dar la o adică îmi dau seama că toate astea vă lasă rece. Sau poate vă impresionează, mi-e egal. Pe mine mă lasă rece.

Din punctul meu de vedere, Thomas Edison a inventat Crăciunul. Sau, hai să nu fiu atee, a definit Crăciunul. Şi Anul Nou. Şi tot ce e mai frumos în decursul unui an de zile, acea lună întreagă în care fiecare noapte e luminată artificial şi costisitor de mii şi mii şi mii de lumini şi luminiţe. Îţi mulţumim, de asemenea, Luxten! Dar, dacă stăm să ne gândim, ce ar fi fost Luxten dacă nu se inventa becul?

Nu ştiu dacă aţi avut vreodată sentimentul pe care îl am eu... Acel entuziasm euforic când mă plimb în Decembrie de la Unirea până la Romană, sub clar de becuri... când respir aerul rece... când mă uit în sus şi zâmbesc tâmp iar lumea crede că sunt pe altă lume... şi sunt pe altă lume de-a dreptul. E inexplicabil efectul acesta aproape narcotic al becurilor de dimensiuni reduse şi în cantităţi industriale asupra creierului uman. E ca şi cum aş bea trei beri una după alta.

Şi într-un final nici nu mai contează că anul ăsta beculeţele nu sunt dispuse sub formă de boltă, că sunt dispuse rotund şi turtit ca nişte plăcinte dobrogene, că nu duc de pe o parte pe alta ci vin ca nişte dinţi de fermoar unul încoace şi unul încolo. N-are nici cea mai mică importanţă devreme ce oraşul străluceşte, vibrează iar în lumina orbitoare nu mai vedem nici mizerie, nici gropi, nici noroi, nici bălţi (vai de cizmele mele noi), ci doar un Bucureşti nou şi luminos.

Concluzia e că îl iubesc pe Thomas Edison. Nu ştiu cine a fost şi nici nu mă interesează. Ştiu că mulţumită lui sunt fericită în fiecare an începând cu 1 Decembrie şi sfârşind cu mijlocul lui Ianuarie. Şi acum toată lumea ştie de ce.

5 comentarii:

M spunea...

am multumit luxtenului si am si mentionat: fara bec nu mai aveau de ce sa inventeze legaturile in serie, conductorii si decorarea orasului. becul e "capul rautatilor". :))

becurile fac parte din spiritul craciunului... nu-mi imaginez un craciun fara becuri. :)

Anonim spunea...

Eu de felul meu sunt misogin si iti citesc editorialele pentru a ma desensibiliza oarecum de lucrul asta. Si ca sa fiu ontopic imi aduc aminte ca (na ca-m zis-o) cu ceva vreme in urma cineva mi-a facut cunostinta cu o domnita, inaltuta frumusica, care tocmai facuse un pictorial intr-o "revista de lifestile masculin". Eram prezentat drept un editor de la o revista engleza interesata de un pictorial. Am zis pe nerasuflate Thomas Alva Edison, nice to meet you, s-a prezentat si domnita (nomine odiosa) dupa care discutia a continuat. De atunci pentru mine Thomas Alva Edison imi aminteste de triumful formei asupra fondului. Deh fiecare cu perceptiile lui.

Mo Green

M spunea...

ma bucur ca articolele mele servesc drept terapie anti-misoginism.:))) dar cum nu asta e scopul in care le scriu, imi cer scuze daca dau sau vor da gres vreodata.

inseamna ca si tu ar trebui sa-i multumesti lui edison ca ti-a furnizat un nume disponibil.:) nume care, printre altele, ti-a revelat si o anumita stare de fapt. in fine, stii cum se zice: "ignorance is bliss", cred ca domnita se bucura de alte "valori" care sa compenseze faptul ca pentru ea edison e un editor englez de pictoriale nud. :))))

Anonim spunea...

bravo lui! Un om foarte destept.Dar trebuia sa inventeze si ceva care sa te scape de scoala

Unknown spunea...

daca tot mai ai de comemorat pana se termina craciunul eu zic sa incerci sa faci rost de biografia lui scrisa de margaret cousin intro maniera cat mai approchable si chiar f interesanta.o sa fii surprinsa cate chestii a inventat(bec) si perfectionat (telefon). si am si eu o intrebare: ce gadget e ala in care ma abonez la newsletterul tau ca eu n-am gasit nimic de genul asta :|